Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/bti/public_html/012.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349
Jak księgować reklamacje w KPiR? 2018

Jak rozliczać zwroty towarów?

księgowanie reklamacji i zwrotówPrezentujemy wyjątkowy, kompleksowy przewodnik po rozliczaniu zwrotów u sprzedawcy w zaledwie 6 krokach. Przewodnik jest dedykowany przedsiębiorcom, rozliczającym działalność gospodarczą w formie książki przychodów i rozchodów. Wszystkie punkty przewodnika dotyczą zarówno zwrotów towarów handlowych, jak i zwrotów produktów własnej produkcji przedsiębiorcy.

1. Wpisz zwrot do księgi podatkowej
Dokładnie w dniu, w którym przedsiębiorca – sprzedawca otrzymuje zwrot, powinien on dokonać wpisu w księdze podatkowej. Wpis ten będzie dokonany na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego, którym będzie faktura korygująca (o ile wcześniej sprzedaż była udokumentowana fakturą) lub protokół zwrotu od klienta prywatnego. Wpis ten oznacza wpisanie kwoty zwrotu netto, ze znakiem minus, w kolumnie 7. księgi podatkowej.

2. Skoryguj przychód ze sprzedaży
Każdy zwrot automatycznie spowoduje zmniejszenie wcześniej zaksięgowanego przychodu, oczywiście w kwocie netto wartości zwrotu (bez VAT). Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu powszechną praktyką było zmniejszanie przychodów w dacie wystawienia protokołu zwrotu lub faktury korygującej. Aktualnie jednak fiskus, jak i sądy, stoją na stanowisku, że zwrot powoduje pomniejszenie przychodu tego miesiąca, w którym wystąpił przychód pierwotny, czyli tego miesiąca, w którym była wykazana faktura sprzedaży lub sprzedaż fiskalna. Oznacza to cofanie się z korektą przychodu wstecz, do poprzednich miesięcy, a nawet lat podatkowych.

3. Skoryguj zeznanie PIT
Jeżeli okaże się, że w roku 2015 otrzymujemy zwrot do sprzedaży wykazanej w roku 2014, lub w latach poprzednich, konieczna będzie korekta zeznania rocznego do podatku dochodowego. Przedsiębiorca powinien dokonać kolejnych operacji:

  • korekty spisu z natury na dzień 31 grudnia 2014, do której należy dopisać zwrócony towar (według ceny zakupu, czyli uprzednio wykazanego kosztu w księdze podatkowej), tak, jakby ten towar był na stanie magazynowym na ostatni dzień roku, niesprzedany;
  • zmiana wartości spisu z natury powoduje zmianę kwoty rocznych kosztów 2014,co wynika z ostatnich zapisów, zamykających księgę podatkową za 2014 rok;
  • sporządzenie korekty zeznania rocznego PIT za 2014 rok, w okienkach przychodów i kosztów działalności wstawiając poprawione kwoty. Korekty zeznania oczywiście nie będziemy składać, jeżeli dany rok nie jest jeszcze rozliczony w zeznaniu podatkowym.Jeżeli korekta dotyczy przychodów jeszcze wcześniejszych lat niż 2014 rok, wszystkie te punkty trzeba będzie powtórzyć, cofając się do roku sprzedaży.

4. Skoryguj obrót fiskalny
Ten punkt dotyczy wyłącznie sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej. Jeżeli zwrot dotyczy towarów sprzedanych na paragonie fiskalnym, to oczywiście korekty zwrotu (na minus) nie da się „nabić” na kasę fiskalną. W takim przypadku należy sporządzić protokół zwrotu, który to protokół będzie ujęty w tzw. odrębnej ewidencji (odrębna ewidencja to zestawienie korekt do raportów fiskalnych, z tytułu zwrotów oraz innych pomyłek; w odrębnej ewidencji wykazuje się różnice pomiędzy raportami fiskalnymi a kwotami w deklaracji VAT). Protokół zwrotu musi wskazywać dokładnie wartość zwrotu oraz powołanie na dowód sprzedaży, a także zawierać podpisy: zwracającego (klienta) i przyjmującego zwrot.

5. Wystaw fakturę korygującą
Ten punkt z kolei dotyczy wyłącznie sprzedaży zafakturowanej. Jeżeli zwrot dotyczy towarów sprzedanych na fakturę, wtedy na wartość zwrotu wystawia się fakturę korygującą, w polu przyczyna korekty wpisując: zwrot towaru.

6 .Pomniejsz VAT w deklaracji
O ile przychód pomniejszamy wstecz, to ta zasada nie ma zastosowania już do podatku VAT. Zmniejszenie VAT z tytułu zwrotu będzie miało miejsce w deklaracji VAT składanej:

  • za miesiąc, w którym nastąpił zwrot i mamy podpisany protokół zwrotu (jeżeli korekta dotyczy paragonu fiskalnego), lub
  • za miesiąc, w którym klient odebrał fakturę korygującą, lub
  • za miesiąc, w którym otrzymaliśmy potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

 

Autor: Artykuł przygotowany przez ekspertów współtworzących oprogramowanie z linii Streamsoft PCBiznes.

 

Udostępnij na:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *