Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/bti/public_html/012.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349
Jak działa reklama radiowa? 2018

Czy reklama w radio jest jeszcze skuteczna w obecnych czasach?

skuteczność reklamy radiowejRadio to jeden z wynalazków ubiegłego wieku, bez którego trudno sobie wyobrazić współczesną rzeczywistość. Przez wiele lat było jedynym sposobem na masowe przekazywanie wiadomości. Obecnie radio przynosi korzyść ludziom w wielu dziedzinach życia. Firmy wzbogacają się i pozyskują nowych klientów za sprawą reklamy w radiu. Słuchacze nie mają wymiernego pożytku ze stacji radiowych, jednak nieocenione są doznania w związku ze słuchaniem muzyki czy satysfakcja z uzyskanych informacji.

Reklama radiowa, choć taka krótka, dzięki ogromnemu zasięgowi radia, a także popularności stacji radiowych, trafia do ogromnej rzeszy ludzi. Najważniejszym elementem każdej reklamy w radio jest głos. Nagrania lektorskie wykorzystywane są w reklamach radiowych, a także w spotach reklamowych emitowanych w centrach handlowych, w zapowiedziach telefonicznych oraz w prezentacjach multimedialnych.

DŹWIĘKI DZIAŁAJĄ NA EMOCJE I WYOBRAŹNIĘ

Dźwięk w reklamach, w tłach gier, stronach internetowych czy prezentacjach multimedialnych spełnia bardzo istotne funkcje. Reklama wizualno-dźwiękowa okazuje się być szalenie skuteczna. To przede wszystkim muzyka, choć odbieramy ją tylko jednym zmysłem – słuchem, najbardziej pobudza naszą wyobraźnię i wpływa na emocje. To dźwięki najgłębiej zapadają w naszą pamięć.

Istnieje wiele rodzajów reklam dźwiękowych, ale dźwiękowa przynosi najbardziej wymierne efekty. W radiu pojawiają się wyłącznie reklamy dźwiękowe połączone czasem z narracją. W telewizji, podobnie jak w przypadku intro, dźwięk miesza się z wizualizacją. Muzyka pojawia się w tle stron internetowych, gier komputerowych, projektów multimedialnych.

 

MANIPULACJA ODBIORCY PRZEKAZU

Muzykę, którą stosuje się w spotach reklamowych często łączy się z wizualizacją oraz głosem. Zastanawiamy się skąd pochodzi ten głos. Mianowicie narracja tworzona jest przez profesjonalnego lektora do reklam . Istnieją studia nagraniowe, które w swojej ofercie mają banki głosów. Tam znajdziemy odpowiednio przygotowanych do tej roli ludzi, którzy udzielą swojego głosu do nagrania reklam.

Zastanawiasz się jak zareklamować stronę internetową? Postaw na intro na strony www, czyli rodzaj przedstrony, składającej się z efektów dźwiękowych i wizualnych. Ważne jest aby dobrze dobrać jakość dźwięku i wyposażyć intro w panel, który umożliwi wyłączenie, lub pominięcie intro. To bardzo ważne, gdyż nie wszyscy mają ochotę na dodatkowe oglądanie i wysłuchiwanie reklam.

 

RADIO – CZY TO NIE PRZEŻYTEK?

Radio uważane jest za najbezpieczniejsze medium. Rzeczywiście słuchać go może każdy. Większość rozgłośni, a w wśród nich czołowe stacje radiowe takie jak prywatne radia RMF FM i Zet oraz publiczne Polskie Radio nie dzielą audycji na programy dla dorosłych czy programy dla dzieci. Oczywiście są one kierowane do konkretnych grup wiekowych, jednak mogą je słuchać wszyscy o każdej porze dnia, a nawet nocy.

Nie istnieje niebezpieczeństwo negatywnego oddziaływania na dzieci czy młodzież. W radiu ciężko się uzależnić od seriali czy programów rozrywkowych. Chyba, że kogoś wciągnie gra smsowa, ale na to trzeba mieć pieniądze. Kolejną zaletą radia jest jego duży wpływ na wyobraźnię człowieka. Telewizja podaje zarówno fonię i wizję. Radio tylko słyszymy, a resztę możemy sobie wyobrazić. Imaginacja działa nawet wtedy, gdy nie zdajemy sobie z tego sprawy. Ma to pozytywny wpływ na nasz osobisty rozwój.

 

PRZYSZŁOŚĆ RADIA W INTERNECIE

Internet wchłonął zarówno radio, jaki i telewizję, jednak nie jest to zła wiadomość dla rozgłośni. Wręcz przeciwnie. Dzięki Sieci jeszcze więcej osób może słuchać swojej ulubionej stacji. W wielu przypadkach wcześniej znane rozgłośnie wyłącznie z odbiorników radiowych prowadzą także swoje radio w Internecie, docierając do najdalszych zakamarków świata. Możliwości, jakie daje radio internetowe wykorzystują małe stacje takie jak na przykład radia lokalne czy radia muzyczne. Bezzasadne są prognozy teoretyków, którzy już od wielu lat utrzymują, że kariera radia się kończy. Rzeczywistość jest odwrotna. Rozgłośnie się rozwijają, a słuchaczy cały czas przybywa.

 

DLA KOGO REKLAMA RADIOWA I CO MUSI ZAWIERAĆ SPOT DŹWIĘKOWY?

Reklama stała się machiną handlu już wiele lat temu. Wykorzystuje do swoich celów różne media. Swoje miejsce znalazła zarówno w telewizji, w prasie, jak i w radio. Każde z tych mediów ma swoje wymagania, które stawia także reklamie. Reklama telewizyjna wykorzystuje słowo i obraz. Reklama prasowa jest najtrwalsza z tekstów tego typu, gdyż, wydrukowana na papierze, umożliwia wielokrotny powrót do niej w każdym momencie. Natomiast reklama radiowa to jej specyficzny rodzaj, który wykorzystuje słowo, dźwięk i muzykę do reklamowania produktów.

Zlecając agencji reklamowej wykonanie reklamy do radia, możemy skorzystać z banku głosów. Te specjalne strony internetowe zawierają próbki nagrań różnych lektorów, w różnych językach, które możemy odsłuchać i wybrać ten głos, który najbardziej nam odpowiada.

Reklama radiowa, choć stworzona przy pomocy tak ulotnych elementów, jak ludzki głos, dźwięki i muzyka, jest niezwykle skutecznym przekazem. O jej popularności i skuteczności świadczy przede wszystkim ogromna ilość bloków reklamowych we wszystkich stacjach radiowych, zarówno tych państwowych, jak i komercyjnych. Dobrze skonstruowany, ciekawy i wyróżniający się spot reklamowy, emitowany podczas kampanii reklamowej w radio, może odnieść ogromny sukces.

Udostępnij na: