Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/bti/public_html/012.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349
Praca dziennikarza radiowego 2018

Jak założyć własne radio internetowe?

jak założyć radio internetowePraca dziennikarza radiowego to dla wielu osób wielkie, niezrealizowane marzenie. Szczególnie media regionalne wykazują bardzo dużą niechęć do zmiany swojej kadry. Jeśli nawet pojawi się wolny etat, to chętnych kandydatów jest tak dużo, że szanse na zatrudnienie mamy raczej niewielkie. Jednak kilka lat temu pojawiło się pewne rozwiązanie dla naprawdę zdeterminowanych.

Każdy, kto ma stały dostęp do internetu, może stworzyć swoje własne radio i to całkowicie za darmo. Obowiązuje tylko jeden podstawowy warunek – radio nie może być źródłem zarobku, dlatego też np. wszelka reklama radiowa jest zabroniona. Co więcej prezentowane utwory muszą być niestety w dosyć słabej jakości, bo tylko do 48 kbps. Jeśli zasady te będą przestrzegane, raczej nie powinno być problemu z ZAIKSem. Wystarczy tylko dopisać na swojej stronie internetowej informację, iż nasze radio prezentuje muzykę w obniżonej jakości w celu jej popularyzacji i zachęcenia słuchaczy do kupna oryginalnego nagrania i nie rozpowszechniamy utworów w celach komercyjnych. Bez ograniczeń możemy nadawać tylko audycje z piosenkami naszego autorstwa. Poza tym panuje tu całkowita dowolność w wyborze przebojów i w przekazywanych treściach.

Jeżeli jesteśmy bardzo zdeterminowani – stwórzmy własne radio!

ALE JAK STWORZYĆ WŁASNĄ STACJĘ RADIOWĄ?

Nie jest to do końca takie proste. W internecie można znaleźć mnóstwo filmów oraz tekstów instruktażowych stworzonych przez informatyków, którzy opisują proces krok po kroku tak, aby każdy „laik” sam dał sobie radę. Przede wszystkim potrzebny jest serwer i winamp oraz plugin, które trzeba po prostu odpowiednio skonfigurować. Innym rozwiązaniem, znacznie prostszym jest skorzystanie ze specjalnych platform, jednak odpowiedni program umożliwiający przesył utworów z wybranego przez nas katalogu jest wręcz niezbędny. Będziemy potrzebować także mikrofonu, aby móc zapowiadać nasze radiowe audycje i ewentualnie dzielić się ze słuchaczami swoimi przemyśleniami, wcielać się w rolę lektora.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest także rozbudowany, ale płatny panel radiowy, który tak właściwie robi wszystko za nas. Udostępnia sporo przydatnych, praktycznych funkcji. Dlatego jeśli chcemy prowadzić własną naprawdę profesjonalną stację, współpracując także z innymi radiowcami, warto zainwestować ok. 100zł miesięcznie na tego typu usługę, zwłaszcza że jest tu także możliwość emitowania spotów radiowych, oczywiście za odpowiednią opłatą dodatkową, która może nam się szybko zwrócić – zobacz ile kosztuje reklama w radiu.

Dla niektórych (zwłaszcza dla tych, którzy ponad wszystko cenią sobie wizję, obraz) jest mało atrakcyjnym, dla innych – może nieco przestarzałym medium. Ale mimo swego „ubóstwa” (wszak operuje wyłącznie dźwiękiem) nadal ma swoich gorących zwolenników i wiernych słuchaczy. Wbrew oczekiwaniom, radio – bo o nim mowa – nie zniknęło z rynku medialnego, co więcej – nie straciło swej mocnej pozycji, mimo tak znacznej konkurencji w tej dziedzinie.

 

JAK PRZEŻYĆ Z RADIA, A NAWET NA NIM ZAROBIĆ?
Radio pozostaje nadal ważkim medium dla twórców reklamy. To, co w tym względzie  wyróżnia radio wśród innych środków masowego przekazu, to fakt, że reklama radiowa może funkcjonować jako swego rodzaju bodziec, impuls, pierwsze źródło informacji. Słuchając radia w różnych porach, różnych miejscach i sytuacjach, potencjalny klient ma szanse na to, by usłyszeć daną ofertę kilka, kilkanaście razy.

Istotne jest, że oferta ta wcale nie musi być pełna, wyczerpująca. Przeciwnie – reklama w radio często ma za zadanie tylko zaintrygować odbiorcę, zwrócić jego uwagę. Nie podaje wszystkich informacji o produkcie czy usłudze – a jedynie te najważniejsze. Resztę zainteresowany słuchacz może odnaleźć w innych źródłach (także w innych mediach). Z tego względu reklama w radio zazwyczaj jest krótka, co znacznie ogranicza koszty jej produkcji i realizacji. Ów niski koszt to jedna z głównych cech reklamy radiowej.

Krótki czas emisji reklamy w radio sprawia, że musi być ona tak skonstruowana, by natychmiast przykuwać uwagę słuchacza, więcej – by utrwalać się w jego pamięci i wpływać na wyobraźnię. Takie efekty można osiągnąć poprzez odpowiednie operowanie dźwiękiem – w postaci muzyki, spotów dźwiękowych i głosu. Oczywiście nie może być to głos przypadkowy. W radiowych reklamach wykorzystuje się zazwyczaj profesjonalne głosy lektorskie. Rejestry takich głosów i próbki nagrań w wykonaniu lektorów gromadzone są w specjalnych bankach głosów.

Z połączenia wszystkich dostępnych radiu rodzajów dźwięków powstaje najbardziej typowa dla tego medium, najczęściej spotykana forma reklamy radiowej, czyli radiowy spot reklamowy. Jest on konstruowany wedle ściśle określonych zasad, co nie znaczy jednak, że wszystkie spoty są do siebie podobne. Przeciwnie – istnieje wiele technik realizacji reklamy radiowej, np. komunikat, piosenka reklamowa, dialog czy scenka rodzajowa.  Właściwym doborem techniki – zależnie od tego, kto jest adresatem przekazu reklamowego i co jest przedmiotem reklamy – zajmują się agencje reklamy radiowej. To oczywiście tylko jedno z wielu należących do nich zadań w procesie produkcji i realizacji reklamy.

Udostępnij na: